Systemet vil bli oppdatert tirsdag 28. mai 2024 fra kl. 13 og vil være helt utilgjengelig i opptil 6 timer.
Vi beklager ulempene dette kan forårsake. Se detaljert informasjon etter oppdateringen på blog.portfolio.no.

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Tradisjoner

Reiseliv

Definisjon
  • En tradisjon er en sosial praksis, en forestilling, en institusjon eller et produkt som overføres gjennom flere slektsledd, i et samfunn eller i en gruppe.

Eksempler på norske tradisjoner:

  • Mat
  • Kultur
  • Julefeiring
  • 17. mai-feiring
  • Gå på tur
  • Hyttetur i helgene

Eksempler på tradisjoner ellers i verden:

  • Halloween
  • St. Patrick’s Day
  • Mardi Gras

3_7_getty_656210560.jpg
© Maksim Ozerov / gettyimages

Tradisjoner

Tradisjoner brukt som reiselivsprodukt

17. mai-feiringen med barnetog, korpsmusikk, glede, flagg, ballonger og ikke-militære opptog, er blitt et varemerke for Norge. Flere steder i landet, spesielt i Oslo, er denne dagen blitt en stor turistattraksjon. Den norske tradisjonen er med andre ord blitt en populær salgsvare for reiselivet. Hotellene fylles av utenlandske turister som vil oppleve den spesielle nasjonaldagen, og restaurantene har en god dag med både norske og utenlandske gjester. Slik kan en tradisjon, som i utgangspunktet ikke var kommersiell, bli til et inntektsbringende reiselivsprodukt.

Ethvert land har ulike tradisjoner som oppleves som eksotiske for andre. Dette gjør at de gjerne vil oppleve noen av disse tradisjonene på nært hold. Tenk bare på folkemuseenes leikarring og folkedans når cruiseturistene kommer til Norge.

Mange av bygdemuseene i Norge er flinke til å gjenskape folkeliv og kultur fra svunne tider. Det samme kan vi også oppleve på noen av de store bymuseene. På Norsk Folkemuseum i Oslo og på Maihaugen i Lillehammer, er julemarkedene i desember hvor det er liv og røre i gamle hus og stuer, en stor publikumsattraksjon. Det samme er Martnan på Røros i februar, hvor mange kjører med hest og slede i flere dager for å komme frem til markedsplassen.

Dette er gamle tradisjoner som markedsføres, pakkes og selges til turister, og det er blitt viktige inntektskilder for lokalsamfunnet. Internasjonale markedsføringskampanjer og medieomtale bidrar til å gjøre slike event kjent i utlandet. Slike kampanjer er i regi av Innovasjon Norge i samarbeid med landsdelsselskaper og lokale destinasjonsselskaper. De koster mye penger, men regnes som gode investeringer.

Norge har en rekke tradisjoner som er spennende og eksotiske opplevelser for turister fra utlandet, men som oppleves som en selvfølge for nordmenn. For dem som jobber i reiselivet, er det viktig å identifisere slike tradisjoner, og å presentere dem på en måte som gjør at turisten gjerne vil oppleve dem og betale for det. På denne måten kan man tjene penger på gode opplevelser som bidrar til å øke kundens tilfredshet.

Hytte- og turkultur

Eksempler på slike opplevelser er turgåing og skiturer. For mange vil det være en stor opplevelse å oppleve den norske turkulturen. «Å gå på tur» bare for turens del, uten noe spesielt annet formål, oppleves av mange som veldig eksotisk, og turen trenger ikke være lang. Mange nordmenn er vant til dagsturer, mens uvante turgåere vil synes at en tur på 1 til 2 timer er mer enn nok.

Den Norske Turistforeningen har satt slike turer i et kommersielt system ved at turister betaler for å bli med på guidet tur, eller ved at de får hjelp til å legge opp turer på egenhånd.

Den norske hyttekulturen med å dra på hytta i helgene, er også spennende for mange tilreisende. Mange av de norske hyttene har fått kraftig standardheving de siste årene, der mange hytter har like høy standard som boligene våre. Men dersom turister får mulighet til å oppleve en norsk hytte med vedfyring, vann fra brønn og uten elektrisitet, vil dette i mange tilfeller være en opplevelse de aldri glemmer.

Matopplevelser

Husk også at vi har mange små og store matopplevelser som er spesielle for Norge. La gjerne gjestene få smake og oppleve disse. Eksempler på dette er brunost, makrell i tomat, pinnekjøtt, lutefisk, rakfisk, fenalår, ribbe, grøt, tørrfisk og raspeball. Men husk å ha annen mat i reserve, for dette kan være i overkant utfordrende for turister som er vant til annen mat.

Ta kontakt med lokalmatprodusenter i ditt nærområde for å etablere et samarbeide med dem. De kan levere smaksprøver som gjør at de får økt salg av sine varer. En utfordring for lokalmatprodusenter er å ha kapasitet til å lage nok til helårsleveranser. Men dette er noe dere helt sikkert finner ut av sammen. Husk at lokalmat også kan handle om drikke som saft, øl, brennevin, kaffebrenneri osv.

Høytider

Vi har allerede sett litt på Norges nasjonaldagsfeiring. Men det er også andre spesielle feiringer som kan være spennende for tilreisende gjester. Dette kan være Olsokfeiring, St. Hansfeiring, jule- og nyttårsfeiring, påskefeiring og lokale merkedager.

Sjekk hva som er spesielt for den lokale feiringen der du jobber. Du vil sannsynligvis bli overrasket over hvor store ulikheter det er i markeringer og feiringer, og turistene elsker ofte å få vite om slike likheter, ulikheter og særegenheter.

Reiselivsbedrifter kan gjerne samarbeide med lokale aktører for å gi gjestene en mulighet til å oppleve feiringer på nært hold. Dette øker opplevelsen for gjesten og gir kjærkomne inntekter for aktørene. Eksempler på slike samarbeidspartnere er kirken, museum, idrettslag, lokalhistorielag osv.