Systemet vil bli oppdatert tirsdag 28. mai 2024 fra kl. 13 og vil være helt utilgjengelig i opptil 6 timer.
Vi beklager ulempene dette kan forårsake. Se detaljert informasjon etter oppdateringen på blog.portfolio.no.

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Trender i reiselivsbransjen

Reiseliv

3_9_GettyImages-532431267.jpg
© LT Photo / gettyimages

Definisjon
  • En trend er en langtidstendens i en utvikling, eller noe som er populært i en viss periode.

Trender i reiselivet oppstår blant annet fordi:

  • Det er økonomisk vekst i flere deler av verden
  • Kjøpekraften øker i flere deler av verden
  • Det er flere reisevante turister
  • Det er flere eldre
  • Internett gjør at reisen bare er et tastetrykk unna
  • Det er flere som reiser i jobbsammenheng
  • Det blir billigere flyreiser
  • Det er flere reiselivsprodusenter på markedet som er med på å øke konkurransen og senke prisene

Trender i reiselivsbransjen

Reiselivsnæringen lever av å selge drømmer og møter mellom mennesker. I en moderne verden kan turister velger ganske fritt hvor de vil reise. Det er økonomisk velstand i mange land, noe som gjør at det er store valgmuligheter for dem som vil oppdage, oppleve, realisere seg selv – og gjennom sine reiser bidra til flere jobber, mer penger til lokalsamfunn og økonomisk vekst for et helt land.

Men selv om vi aldri har hatt flere valgmuligheter enn i dag, drives turister i stor grad av trender og popularitet. Det gjør at den som jobber med reiseliv, bør sørge for å holde seg orientert om trendene og hva turistene er opptatt av. Det gjør at de kan innstille tilbud, markedsføring, prissetting, åpningstider og andre variabler når det er påkrevd eller lønnsomt.

Endringer

Noen ganger skjer det ting i reiselivet som er vanskelig å forutse, men som får stor betydning. Terrorangrep og store naturkatastrofer er eksempler på disse. Norge er i dag sett på som et trygt land, og det gjør at mange nye turister har valgt nettopp Norge som ferieland fordi det har vært alvorlige terrorhandlinger i andre land.

Overturisme og masseturisme har også vært et problem mange steder, og da oppleves Norge som et land med god plass og små problemer knyttet til turisme.

Et tredje element er klimaendringer. Dette er et tema som naturligvis opptar både reiselivet og turistene. Norge, som er en stor cruisedestinasjon, ser behovet for en mer ansvarlig cruise- og turistpolitikk. Ellers kan vi ende opp med de samme problemene som andre land har sett før oss. Det jobbes derfor med nye cruisestrategier både med hensyn til antall turister i land på samme tid, hvilken olje som er lov å bruke som drivstoff og bruken av landstrøm i stedet for å la motorene i skipene gå på tomgang ved landligge.

Hvis vi ser på populære søkeord på sosiale medier, ser vi at ord som nordlys, spekkhogger, reinsdyr og fisk kommer høyt opp når det gjelder Norge.

Det finnes i dag en rekke digitale verktøy som reiselivsnæringen kan bruke for å følge med på hva som er trendy blant turister. IT-selskapet Meltwater har et slikt verktøy som er mye brukt av reiselivet. Innovasjon Norge har også en egen bransjeplattform – visitnorway.org – hvor de daglig deler nyheter, trender og reiselivsinformasjon.

I FutureBrand sin internasjonale merkevareverdimålingen scorer Norge godt på vakker natur, gode overnattingsmuligheter og muligheter til gode feriereiser. Men, vi kommer svakt ut når det gjelder kunst og kultur, variasjon av tilbud og på mat. Det er de tre punktene vi står dårlig på, at vi har mest å hente. Norge har naturligvis mye kunst, kultur og god mat. Men vi har ikke klart å formidle det til turistene, ennå.

Viktige trender for 2018:

  • Bærekraftige reisemål
  • Matopplevelser
  • Tilrettelagte turer for individuelle reisende
  • Turer utenfor allfarveg
  • Bruk av alternative transportmidler (elsykler-elbiler-tog)
  • Reiser med kulturopplevelser
  • Nordlysturisme

Trender kan endre seg fort. Noen ganger opplever man at en turistdestinasjon blir verdensberømt nærmest over natten. Trollpikken i Egersund er et slikt fenomen. Den ble en snakkis på sosiale medier, og dermed veldig populær. Men vanligvis ligger det flere års hardt markedsføringsarbeid bak en turistsuksess.