Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Reiselivsnæringens oppbygging

Reiseliv

3_4_tacfc53d.jpg
© Ilja Hendel / Scanpix Norway

Reiselivsnæringens oppbygging

Reiselivsnæringen er bygd opp av bedrifter eller kjeder som produserer reiselivstjenester til gjester og reisende. Bedriftene tilbyr:

  • Overnatting
    Hoteller, resorts, moteller, pensjonater, campingplasser, rorbuer, sjøhus, vandrerhjem, hytter, bondegårder, fyr, fjellstuer, støler, ungdomsherberger, turisthytter osv.
  • Servering/bespisning
    Restauranter, kafeer, bistroer, vertshus, bakerier osv.
  • Transport
    Vei, bane, luft og hav
  • Attraksjoner
    Natur og kultur
  • Opplevelser
    Natur og kultur
  • Formidling og informasjon
    Turistinformasjoner, destinasjonsselskaper, reisebyråer og turoperatører

Innen formidling og informasjon er destinasjonsselskapene og reiselivslagene organisert på tre nivåer:

fig_3.4_v2.jpg
© Hanna Wąż

Nasjonalt nivå

Formålet med de nasjonale selskapene er å markedsføre Norge samlet til utlandet.

Nasjonale selskaper: Innovasjonnorge.no, visitnorway.com og visitnorway.no

Andre viktige reiselivsorganisasjoner i Norge: NHO Reiseliv, Virke, Norsk Reiseliv

Lokalt nivå (kommuner)

Lokale destinasjonsselskaper og turistinformasjoner som markedsfører og formidler en destinasjons varierende og samlede reiselivsprodukter og tjenester.

Reiseliv er en verdensomspennende bransje. UNWTO er eksempel på en internasjonal reiselivsorganisasjon. UNESCO er FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon. Blant annet arbeider de for å bevare steder knyttet til natur og kultur som de kaller Verdensarven.