- © Ilja Hendel / Scanpix Norway
Reiselivsnæringens oppbygging
Reiselivsnæringen er bygd opp av bedrifter eller kjeder som produserer reiselivstjenester til gjester og reisende. Bedriftene tilbyr:
- Overnatting
Hoteller, resorts, moteller, pensjonater, campingplasser, rorbuer, sjøhus, vandrerhjem, hytter, bondegårder, fyr, fjellstuer, støler, ungdomsherberger, turisthytter osv. - Servering/bespisning
Restauranter, kafeer, bistroer, vertshus, bakerier osv. - Transport
Vei, bane, luft og hav - Attraksjoner
Natur og kultur - Opplevelser
Natur og kultur - Formidling og informasjon
Turistinformasjoner, destinasjonsselskaper, reisebyråer og turoperatører
Innen formidling og informasjon er destinasjonsselskapene og reiselivslagene organisert på tre nivåer:
- © Hanna Wąż
Nasjonalt nivå
Formålet med de nasjonale selskapene er å markedsføre Norge samlet til utlandet.
Nasjonale selskaper: Innovasjonnorge.no, visitnorway.com og visitnorway.no
Andre viktige reiselivsorganisasjoner i Norge: NHO Reiseliv, Virke, Norsk Reiseliv
Regionalt nivå (landsdeler)
Eksempler: Visit Østfold, Fjord Norway, USUS (Sørlandet), Trøndelag Reiseliv AS, NordNorsk Reiseliv as
Lokalt nivå (kommuner)
Lokale destinasjonsselskaper og turistinformasjoner som markedsfører og formidler en destinasjons varierende og samlede reiselivsprodukter og tjenester.
Reiseliv er en verdensomspennende bransje. UNWTO er eksempel på en internasjonal reiselivsorganisasjon. UNESCO er FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon. Blant annet arbeider de for å bevare steder knyttet til natur og kultur som de kaller Verdensarven.