Systemet vil bli oppdatert tirsdag 28. mai 2024 fra kl. 13 og vil være helt utilgjengelig i opptil 6 timer.
Vi beklager ulempene dette kan forårsake. Se detaljert informasjon etter oppdateringen på blog.portfolio.no.

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Rollen som vert – Atferd, klesdrakt og hygiene

Reiseliv

1_9_GettyImages-177264230.jpg
© ONOKY – Eric Audras / gettyimages

Innledende teori

Atferd er et annet ord for oppførsel. Innen reiselivet er det viktig at vi alltid er profesjonelle, med en sikker og trygg atferd overfor våre kunder og gjester. Måten vi går på, holdningen vår, kroppsspråket, ansiktsmimikken vår, tonefallet vårt og måten vi handler på er en del av vår atferd. Som vert, resepsjonist, guide, flyvertinne eller reiselivsmedarbeider må vi alltid tenke på vår atferd. For noen er dette helt naturlig. For andre må dette øves opp ved å møte mennesker i ulike situasjoner. En god regel er å tenke på at du er en av de første gjesten møter når han kommer til bedriften, så ha den beste holdningen og atferden i møte med gjesten/ kunden.

Hvordan vi kler oss er et signal, og sier mye om vår identitet og bedriftens profil. De fleste reiselivsbedrifter har formelle jobbantrekk, ved at de ansatte bærer en uniform. Eksempler er en resepsjonist på et hotell og en flyvertinne som jobber for et flyselskap.

Du må tenke på holdningen din når du har på deg bedriftens jobbantrekk fordi du gjenspeiler bedriftens profil. Du representerer alltid bedriften du jobber for når du er kledd i bedriftens jobbantrekk.

Jobbantrekket skal alltid være rent og vedlikeholdt. Det samme gjelder hårfrisyre, ansikt, hender og kroppshygiene.

Rollen som vert – Atferd, klesdrakt og hygiene

Vi har tidligere snakket om vertskapsrollen og hvordan en god vert kan gi gjesten en god opplevelse. Og om hvordan dette kan gi mersalg og økt omsetning for reiselivsnæringen. Vær klar over at mange destinasjonskontorer arrangerer egne vertskapskurs som kan gi deg veldig nyttig kunnskap.

Du må sette deg godt inn i hva som er forventet av deg. Dette er noe du kan spørre om allerede ved jobbintervjuet. Alle arbeidsgivere setter pris på en jobbsøker som er opptatt av disse detaljene. Dersom du prøver å levere litt mer enn hva som er forventet, vil du raskt bli en ettertraktet medarbeider.

I mange stillinger i reiselivet er det krav om uniformer, spesielle klesdrakter eller utstyr. Skal du jobbe utendørs med fisketurister, er det naturligvis andre krav til klær og atferd enn om du står i resepsjonen på et forretningshotell.

Husk at arbeidslivet har egne avtaler som gir deg rettigheter til trygt og sikkert utstyr for å hindre skader og ulykker. Du skal heller ikke finne deg i å måtte gå kledd på en måte som krenker din integritet.

Som med vertskapsrollen er det viktig at du setter deg litt inn i hvilke gjester du skal ha. Kinesiske gjester har andre ønsker og behov enn skandinaviske besøkende. Skaff deg litt kunnskap om dette på forhånd, så slipper du å gå i de største fellene.

  • Hvordan hilser de?
  • Vil de ta hånd om sin egen bagasje?
  • Vil de ha menyen på eget språk?
  • Hvilket forhold har de til alkoholsalg?
  • Hva med allergier eller spesielle matønsker?

Et godt tips er å unngå diskusjoner om politikk, kjønn og religion. Dette er temaer som fort kan skape problemer og irritasjon. Dersom du kan litt om landet eller stedet de kommer fra, vil det alltid være en fin «icebreaker».

God hygiene er en selvfølge. Husk at du skal være en verdig representant for arbeidsplassen din. Renslighet er en selvfølge, både når det gjelder egen hygiene og når du gjennomfører arbeidsoppgavene dine.

I noen yrker, som blant annet i kokk- og servitørfaget, er det konkrete regler som du må sette deg inn i, og som naturligvis skal følges. Men i tillegg vil du oppdage at det også er uskrevne regler om god renslighet, rene klær og at man ser velstelt ut når man er på jobb.

Husk at overdreven bruk av parfymer og sminke kan skape problemer for dine kunder og gjester. Ta gjerne en prat med arbeidsgiveren og kolleger for å avklare forventinger og de interne reglene. Igjen er det din sosiale kompetanse og evne til å tilegne deg kunnskap som kan være forskjellen på en ordinær medarbeider og din mulighet til å utgjøre den lille, store forskjellen.

Reiseliv handler om å være en god vert. Du kan bli en av de beste hvis du vil.