Systemet vil bli oppdatert tirsdag 28. mai 2024 fra kl. 13 og vil være helt utilgjengelig i opptil 6 timer.
Vi beklager ulempene dette kan forårsake. Se detaljert informasjon etter oppdateringen på blog.portfolio.no.

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Det gode vertskap

Reiseliv

Filmen er laget av NHO Reiseliv for å rekruttere ungdom til reiselivsyrker.

Oppgaver til filmen

Definisjon
  • Et vertskap er den personen eller den bedriften som føler ansvar for at en gjest/gjester trives og ønsker å komme tilbake. Et godt vertskap er en rolle som krever positiv holdning og sosial kompetanse, slik at gjestene våre føler seg velkomne og tatt vare på. I reiselivsnæringen kaller vi våre kunder for gjester.

Det gode vertskap

Du har helt sikkert møtt dem en eller annen gang. Og du glemmer dem aldri. De gode menneskene som gjorde restaurantopplevelsene, hotellbesøket eller reisen til noe helt spesielt. De som med sin erfaring, kunnskap og forståelse sørget for at opplevelsen ble litt eller kanskje mye bedre, enn du hadde forventet. Det er disse menneskene som får betegnelsen «det gode vertskap».

Men hvorfor er det slik? Hva er det som skiller de beste fra de nest beste? Det skal vi se litt nærmere på her.

1.1_test.jpg
© Odd Roar Lange

En viktig forutsetning for å bli et godt vertskap er at man er godt forberedt. Du må ha kunnskap om det du skal produsere, levere, servere, selge eller formidle. De som er godt forberedt, som har utstyret i orden, har god kunnskap og har planlagt godt, vil kunne oppføre seg på en helt annen måte enn dem som ikke har gjort det. Dermed har de mye bedre forutsetninger for å lykkes enn alle andre.

Eksempel

Se for deg at du skal kaste en golfball og treffe i en bøtte som står 10 meter unna. Dersom du treffer på første forsøk, vil det sannsynligvis skyldes ren flaks.

Dersom du har øvd tusen ganger og deretter treffer i bøtta, kan det fortsatt skyldes flaks. Men da er det ikke bare flaks. Skjønner?

Det samme gjelder med det gode vertskap. Dersom du ønsker å utgjøre en forskjell, skal du forberede deg godt på den jobben du skal gjøre. Det kan handle om å møte opp i god tid, være riktig kledd for anledningen og ha en plan for den oppgaven du skal utføre.

Det er en god idé å ha en plan for hva du skal gjøre hver eneste dag. Det gir deg en oversikt over arbeidsoppgavene, og du kommer raskt i gang med arbeidet. Selv om du noen ganger, eller kanskje ganske ofte, fraviker planen fordi noe uforutsett skulle skje, vil en god plan allikevel være svært nyttig som et utgangspunkt. Dersom du tviholder på planen, kan det føre til at du ikke utøver godt vertskap. Men her vil erfaringen din komme til nytte. Du vet når du skal holde deg til planen, og når du skal endre den.

Å ikke ha en plan pleier å være en dårlig løsning, og kan fort skape problemer. Hvis problemer ikke løses raskt, vil det trekke ned helhetsinntrykket for gjesten eller kunden.

Det handler også om å planlegge hvilken kunde eller gjest du skal møte.

  • Hvilket land kommer de fra – og hva er viktige ting å huske når det gjelder gjester fra dette landet?
  • Har de med seg klær og utstyr til det de skal oppleve?
  • Er sikkerheten ivaretatt?
  • Trenger de veiledning eller guiding?
  • Kan vi tilby dem en ekstraopplevelse når de først er her?

1.2_test.jpg
© Odd Roar Lange

Eksempel

En dansk privateid hotellkjede gjorde det til en regel at alle gjestene fikk en gratis flaske øl eller mineralvann når de sjekket inn ved hotellene. Innsjekkingen kan mange ganger gå saktere enn man ønsker, særlig hvis man kommer i en gruppe. Man kan være sliten etter reisen eller ha en eller annen bekymring for noe som venter.

Vertskapet på hotellet oppdaget at den lille «gaven» ved resepsjonsdisken gjorde noe med både gjesten og resepsjonsverten. Det tar noen minutter å drikke opp flasken og dermed fikk man tid til en liten prat. Her ble forventinger avklart og gjesten kunne få litt ekstraservice. Det skal ikke mer til.

Du husker kanskje besøkene hos besteforeldre dine, hos en nabo, hos foreldrene til en venn eller noen andre du kjenner. Noen av dem er alltid godt forberedt. De har noe å spise eller drikke, de har alltid tid til å lytte eller til en prat, eller til å gi deg litt oppmerksomhet. Du husker disse menneskene fordi de utgjorde den lille forskjellen. De er gode på vertskap. Det er disse menneskene du skal lære av. For skal du lykkes innen reiseliv, må du bli en god vert.