Systemet vil bli oppdatert tirsdag 28. mai 2024 fra kl. 13 og vil være helt utilgjengelig i opptil 6 timer.
Vi beklager ulempene dette kan forårsake. Se detaljert informasjon etter oppdateringen på blog.portfolio.no.

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Formidling og guiding

Reiseliv

Filmen er et innslag fra Distriktsnyheter Nordland 10. august 2016.

Oppgaver til filmen

Definisjon
  • Formidling handler om å overbringe informasjon eller kunnskap. I reiselivet er troverdighet, kompetanse, vennlighet, respekt, tilgjengelighet og kunnskap om språk viktige verdier når en skal formidle informasjon eller kunnskap om produkter.
  • Ordet guide kommer fra fransk og betyr «veiviser». Som guide formidler vi informasjon om bedriften eller destinasjonen gjestene våre besøker.

Formidling og guiding

Uansett hvilken jobb du har i en reiselivsbedrift, vil du være en ambassadør for bedriften. Dette bør du tenke på når det gjelder atferden både når du er på jobb og når du ikke er på jobb. Husk at dette også gjelder atferden din i sosiale medier. Selv om Facebook-kontoen din er privat, kan det være veldig uheldig hvis du har oppgitt arbeidsgiveren i profilen din og samtidig ytrer deg på en måte som kan skade arbeidsgiveren eller kollegene dine. Du omtaler naturligvis heller ikke konkurrenter på en negativ måte. Ytringsfrihet er ikke det samme som ytringsplikt.

Å sette deg godt inn i bedriften og bedriftskulturen til arbeidsplassen din er alltid smart. Det gjør det enklere for deg å være den gode ambassadøren du skal være, og du får gode muligheter til å gi gjesten en god opplevelse.

Altfor mange ansatte i reiselivsbransjen har for liten kunnskap om hvordan besøket og oppholdet oppleves for kundene og gjestene. Du bør derfor bruke tid på å gjøre deg godt kjent på alle publikumsområdene i bedriften. Selv om du ikke jobber med renhold på hotellet, er det lurt å kjenne til renholdsrutinene. Og er det et godt samarbeid mellom resepsjonen og kjøkkenet, vil det være mulig å bidra til redusert matsvinn - noe som er bra for både miljøet og økonomien.

Nå er du også bedre forberedt til å skaffe deg viktig kunnskap om andre reiselivsbedrifter. Det betyr selvsagt ikke at du trenger å vite alt om alle. Men du bør være godt kjent med hvordan man skaffer seg oppdatert informasjon. Dette er informasjon som gjestene dine vil ha stor glede og nytte av.

1_5_tacfed23.jpg
© Nils-Erik Bjørholt / Scanpix Norway

Noen bedrifter har egne opplærings- eller guideprogrammer alle ansatte skal gjennom. Dersom slike ikke finnes der du jobber, kan du ta kontakt med det lokale turistkontoret eller kommunens næringsavdeling. Begge vil være glade for å gi deg relevant informasjon som du kan bruke i jobben din.

Større kommuner, cruiseselskaper, museer og gallerier har ofte egne offisielle guider. Det samme gjelder aktivitetsselskaper som arrangerer organiserte turer. Her lærer man om sikkerhet, kundebehandling, salg og historiefortelling. Vær klar over at det innenfor enkelte aktiviteter er krav om at man er sertifisert guide.

Husk at gjestene ofte heller enn å høre om årstall og andre fakta, gjerne vil høre noen gode historier. Den gode historiefortelleren er svært ettertraktet innenfor reiselivsfaget. Du husker kanskje selv en besteforelder, lærer eller en nabo som kunne fortelle de gode historiene? Da skjønner du hva vi mener med formidling av gode historier.

Og husk at ingen blir gode på historiefortelling uten å øve mye. Det som kan virke som spontan fortellerkunst, handler alltid om gode forberedelser og øvelse. Du kan bli en som utgjør en forskjell.