Systemet vil bli oppdatert tirsdag 28. mai 2024 fra kl. 13 og vil være helt utilgjengelig i opptil 6 timer.
Vi beklager ulempene dette kan forårsake. Se detaljert informasjon etter oppdateringen på blog.portfolio.no.

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Gjester fra andre kulturer

Reiseliv

1.7_OperaenOslo_dreamstime_6593251_ Frodelil.jpg
© Frodelil / Dreamstime

Definisjon
  • Kultur er de verdier, holdninger, tradisjoner, normer, sedvaner, regler, kunst, litteratur og kunnskap som er felles i en gruppe i samfunnet over tid. Ordet kultur stammer fra det latinske ordet «cultura» som betyr å dyrke eller å kultivere.

Innledende teori

Kulturkunnskap

Å skaffe seg kunnskap om sin egen og andres kulturer er viktig når en skal jobbe innenfor reiselivet. Kulturkunnskap kan en skaffe seg ved å lære mer om disse temaene innenfor de ulike kulturene:

  • Tradisjoner – seder og skikker
  • Mattradisjoner
  • Språk og dialekter
  • Væremåter, kroppsspråk og kulturelle koder
  • Kleskoder
  • Verdier, normer og holdninger
  • Samfunnet

Gjester fra andre kulturer

Kultur sammen med matopplevelser og naturbaserte opplevelser, er satsingsområder for reiselivet i Norge.

Mange kommuner har et rikt kulturliv med mange aktiviteter som kan skape gode opplevelser for turister. Dette kan for eksempel være konserter, utstillinger, festivaler, historiske samlinger, historieformidling, produksjon av lokal mat og andre lokale produkter og mye annet.

Dersom man jobber innenfor reiseliv, er det lurt å ha kunnskap om hva som rører seg i kulturlivet der du bor eller arbeider. Dette gjør det mulig for deg å dele denne kunnskapen med både tilreisende og fastboende. Du vil bli overrasket over hvor mange lokale gjester som har manglende kunnskap om kulturaktiviteter i nærområdet, og som blir veldig glade hvis de får opplysninger om dette.

Kultur kan også handle om litteratur. Det kan være bøker som handler om din destinasjon, eller er skrevet av lokale forfattere. Mange besøkende vil gjerne se steder som er omtalt i bøker, steder som er kjente fra nyhetsbildet eller kanskje fra filmer de har sett på tv eller kino. Derfor er det lurt å skaffe seg kunnskap om dette. Biblioteket eller kulturkontoret i kommunen hjelper deg gjerne med en oversikt.

Den norske katastrofefilmen «Bølgen» handler om steinras fra fjellet og den etterfølgende bølgen i turistbygda Geiranger på nordvestlandet. I Oslo kan man dra på tur til steder som ble brukt til innspilling av suksess-serien «Skam». Tom Cruise besøkte turistattraksjonen Preikestolen i Rogaland for å spille inn en scene til filmen «The Mission», thrilleren etter romanen «Snømannen» har scener fra flere kjente steder i Norge og tv-serier som «Top Gear» har spilt inn flere episoder i norsk natur. Dette, sammen med reklamefilmer, er god Norgesreklame og fint å benytte seg av når du skal selge inn ditt område for opplevelser.

Destinasjonskontoret har en god oversikt over produsenter av lokalmat og om noen av disse har egne utsalg.

En smart måte å tilegne seg informasjon om kulturen i ulike land, er å kontakte de ulike utenlandskontorene til Visit Norway. De har førstehåndskjennskap til turistene fra sine land. Dersom du har gjester fra USA, vil det være nyttig for deg å få vite hva reisende herfra setter tror pris på. Du vil fort merket at det er stor forskjell på turister fra Tyskland, Frankrike og Storbritannia. Når du møter gjestene på en tilpasset måte, vil de garantert sette stor pris på deg og stedet du representerer. Destinasjonskontoret kan også hjelpe deg med konkrete tips og råd.

Du kan også få god hjelp ved å snakke med kolleger som har erfaring med behandling av kunder fra ulike land. Igjen kan de små detaljene gjøre en stor forskjell. Lærer du deg de smarte triksene, vil gjestene bli veldig takknemlige.